Byla vydána nová verze 9.20 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze například nový balíček RustDesk Server pro vzdálený přístup.
Jonathan Thomas oznámil vydání nové verze 3.4.0 video editoru OpenShot (Wikipedie). Představení novinek také na YouTube. Zdrojové kódy OpenShotu jsou k dispozici na GitHubu. Ke stažení je i balíček ve formátu AppImage. Stačí jej stáhnout, nastavit právo na spouštění a spustit.
Byla vydána nová verze 1.6 otevřeného, licenčními poplatky nezatíženého, univerzálního ztrátového formátu komprese zvuku Opus (Wikipedie) a jeho referenční implementace libopus. Podrobnosti na demo stránce.
Vojtěch Polášek představil Vojtux, tj. linuxovou distribuci pro zrakově postižené uživatele. Vychází ze spinu Fedory 43 s desktopovým prostředím MATE. Konečným cílem je, aby žádný Vojtux nebyl potřeba a požadovaná vylepšení se dostala do upstreamu.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) druhá RC verze GIMPu 3.2. Přehled novinek v oznámení o vydání. Podrobně v souboru NEWS na GitLabu.
Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 160 (pdf).
Izrael od února zakáže dětem používat v prostorách základních škol mobilní telefony. Podle agentury AFP to uvedlo izraelské ministerstvo školství, které zdůraznilo negativní dopady, které na žactvo používání telefonů má. Izrael se tímto krokem přidává k rostoucímu počtu zemí, které dětem ve vzdělávacích zařízeních přístup k telefonům omezují.
Internetová společnost Google ze skupiny Alphabet pravděpodobně dostane příští rok pokutu od Evropské komise za nedostatečné dodržování pravidel proti upřednostňování vlastních služeb a produktů ve výsledcích vyhledávání. V březnu EK obvinila Google, že ve výsledcích vyhledávání upřednostňuje na úkor konkurence vlastní služby, například Google Shopping, Google Hotels a Google Flights. Případ staví Google proti specializovaným
… více »Byl oznámen program a spuštěna registrace na konferenci Prague PostgreSQL Developer Day 2026. Konference se koná 27. a 28. ledna a bude mít tři tracky s 18 přednáškami a jeden den workshopů.
Na webu československého síťařského setkání CSNOG 2026 je vyvěšený program, registrace a další informace k akci. CSNOG 2026 se uskuteční 21. a 22. ledna příštího roku a bude se i tentokrát konat ve Zlíně. Přednášky, kterých bude více než 30, budou opět rozdělené do tří bloků - správa sítí, legislativa a regulace a akademické projekty. Počet míst je omezený, proto kdo má zájem, měl by se registrovat co nejdříve.
Stejně jako Billard-GL je Foobillard hrou, která se snad dá nazvat sportovním simulátorem - umožňuje především na platformě GNU/Linux (některé verze byly portovány na Windows a Mac OS X) hrát několik různých kulečníkových her.
Na domovské stránce hry je možnost stažení binárních balíčků (bohužel pouze rpm, můžete si zvolit GLUT nebo SDL) nebo zdrojového kódu. Hra používá OpenGL a díky vysoké možnosti nastavení může běžet i na pomalejších strojích a grafických kartách. Kromě knihovny GLUT nebo SDL využívá hra Mesa3D, knihovnu libpng pro načítání textur a pak freetype2 pro renderování fontů. Modemisty potěší malá velikost samotné hry, binárky i zdrojové kódy mají lehce přes jeden megabyte.
Původně jsem chtěl instalovat ze zdrojových kódů, ale po problémech při překladu (Debian 3.0) jsem zvolil jako rychlejší řešení binární balíček. Po vyřešení problému s knihovnou, které nebyla v mém systému, bylo vše OK. Jako výhodu bych bral, že se hra spustí i se zvukem přes artsdsp :o).
Ve hře je obsaženo grafické menu, které vám umožní nastavit většinu voleb; to znamená nastavení hráčů (jméno, human nebo AI, případně skill), druhy hry (trénování, jedna hra, turnaj), hru po síti, konfigurace grafiky, zvuku a pak také skin (pět možností), velikost stolu (7, 8, 9, 12 stop) a druh hry (klasika 8ball a 9ball, snooker nebo carambol - tři koule, žádné díry). Autor nezapomněl ani na připojení helpu, který vypíše ovládání hry.
Možnosti konfigurace jsou opravdu velice bohaté, především možnost nastavení grafiky. Je jenom na vás a na síle vašeho stroje, jestli využijete možnost odlesku koulí, stínu a podobně. Jako speciální bonus si autor připravil možnost zobrazení ve 3D brýlích - použít můžete červenou nebo zelenou, ale tuto možnost jsem bohužel nevyzkoušel.
Jak už jsem psal výše, záleží především na nastavení hry, ale pokud je vše na maximum, je pohled na stůl je opravdu úžasný. Od koulí se odráží okolí (to znamená dole plátno, okolní pozadí je černé s jedním zaměřeným světlem po straně). Navíc je možné nastavit odlesky od stolu, a to jak od zlatých částí, tak od nalakovaného dřeva. Autor navíc myslel na přehlednost, takže je možné zapnout trasování koulí - koule bude zanechávát na své dráze barevnou stopu, díky které poznáte, jak se hýbala.
Doporučuji ovládat hru myší, protože se podle mého názoru jedná o nejjednodušší způsob. Vše důležité máte u ruky - možnost zoomování a freelooku, nastavení síly úderu a samotný úder. Samotné defaultní nastavení mi vyhovovalo, ale není problém změnit konfigurační soubor s ovládáním.
Sám autor píše, že hra má dobré fyzikální chování a nemám důvod mu nevěřit,
koule se opravdu odrážejí
. Samozřejmostí je určit směr úderu, ale pokud to
přeženete může se stát, že koule vyletí mimo stůl do černého pozadí hry.
Protože by vás asi nebavilo hrát stále sám proti sobě, hra nabízí možnost hrát s jednoduchou umělou inteligencí. V závislosti na nastavené dovednosti AI dělá počítač určité chyby. Pokud dáte přednost přesnému nastavení, můžete foobillard spustit z konzole se všemi možnostmi - ušetříte si procházení menu a chybovost AI si můžete nastavit ručně. Pokud to přeženete, hra se změní na zajímavaný kulečníkový spořič obrazovky s možností freelooku.
Podivný název foobillard (foo jako snooker, billard je korektní německý název) skrývá opravdu zajímavý kulečníkový simulátor s bohatou možností konfigurace, který určitě stojí alespoň za vyzkoušení.
Klady:
Zápory:
Tato hra pochází rovněž z Německa, název se opět může zdát divný všem angličtinářům.
Narozdíl od předchozí hry je Billard-GL možné stáhnout v poslední verzi i pro Windows. Tudíž je otázkou, zda je hra portována na Linux nebo Windows :o). Archiv je opět sympaticky malý - něco přes 700 kilobytů ve zdrojové a binární verzi (k dispozici jsou opět rpm balíčky, pro Debian je zde odkaz na server debian.org). V zájmu rychlosti jsem opět zvolit rpm balíček (tentokrát ne problém při překladu ale čistě jazyková bariéra - němčinu nemám moc rád).
Veškeré nastavení můžete provést v mimořádně povedeném grafickém menu, které je podle mého názoru o stupeň výš než u Foolbillardu. Nastavit můžete tradičně grafiku, ovládání (pouze myš) a zvuk. Docela potěší volba jazyka - v nabídce je němčina, angličtina a španělština. Dokumentace je v balíčku pouze německy.
Hra se ovládá trochu jinak než u předchozího Foobillardu, myš slouží především pro pohyb "kamery" a zoom. Perličkou je osm přednastavených pozic, které můžete samozřejmě změnit podle libosti. Trošku se zde liší styl při šťouchu, místo nastavení příslušné síly je třeba držet standardně mezerník tak dlouho, jak veliký úder potřebujete. Nevšiml jsem si možnosti střílet jinam než rovně na střed koule. Za opravdu skvělou vlastnost považuji možnost opakovaní posledního šťouchu, kdy si svůj úspěch můžete vychutnat z jiného směru pohledu.
Billard-GL nabízí dva hruhy her - 8ball a 9ball. Navíc jsou ve hře sepsána stručná pravidla, takže si vše můžete nastudovat. Je možné hrát sám nebo proti kamarádovi na stejném počítači. Možnost hrát po síti není implementovaná. Navíc je ve hře možné (po aktivaci) cheatovat (podvádět).
Stůl a samotné koule jsou opět velice hezky graficky zpracovány. Sice se mi zdá, že Foobillard má odlesk o fous lepší, ale to je pouze subjektivní. Co se mi ale opravdu líbí je grafické menu a celkové grafické zpracování textu. Menu není pouze klasické, ale text je animovaný. Takže například když je řada na druhém hráčí, jeho jméno z pravého rohu se zvětší a přesune do středu. Jako vylepšení navíc je možné nastavit počet světel.
Stejně jako v předchozí hra, Billard-GL je povedený simulátor, který sice nabízí méně druhů her, není možné hrát proti AI, ale přesto se mi docela líbil :o). Záleží jenom na vás, která hra se bude více líbit vám.
Klady:
Zápory:
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: